– Ηλεκτρικό σύστημα και σύστημα αναφλέξεως.

Σχ. 9
Ηλεκτρικό σύστημα και σύστημα αναφλέξεως αυτοκινήτου.

Τα εξαρτήματα του ηλεκτρικού συστήματος έχουν ως σκοπό να παράγουν και να αποθηκεύουν την απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια για τη λειτουργία του κινητήρα (σχ. 9).

Ο συσσωρευτής (μπαταρία): είναι μια «αποθήκη» ενέργειας, που παρέχει ρεύμα στον ηλεκτρικό κινητήρα εκκινήσεως (μίζα), στο σύστημα φωτισμού και σε όλα τα ηλεκτρικά μέρη του αυτοκινήτου.

Η γεννήτρια (δυναμό): ο συσσωρευτής φορτίζεται από την γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος η οποία παίρνει κίνηση από το στροφαλοφόρο άξονα διά μέσου ενός ιμάντα (λουρί).

Ο ηλεκτρικός εκκινητής (μίζα): χρησιμεύει για να περιστρέφει το στροφαλοφόρο άξονα μέχρι την στιγμή της ενάρξεως της καύσεως, δηλαδή μέχρι την έναρξη λειτουργίας του κινητήρα.

Εάν ο κινητήρας δεν ξεκινά μετά τις δύο -τρεις προσπάθειες μην συνεχίσετε να χρησιμοποιείται τη μίζα διότι υπάρχει κίνδυνος να αδειάσετε το συσσωρευτή. Διακόψτε για λίγο και επαναλάβετε μετά από λίγη ώρα.

Μη χρησιμοποιείτε την μίζα όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία. Υπάρχει κίνδυνος να προξενήσετε βλάβη στην κορώνα του σφονδύλου ή στο πηνιόν της μίζας.

Οι ασφάλειες: προστατεύουν το αντίστοιχο ηλεκτρικό κύκλωμα.

Η αντικατάσταση μιας ασφάλειας γίνεται αφού σβήσετε τον κινητήρα και αφαιρέσετε το κλειδί ώστε οι συσκευές που χρησιμοποιούν ρεύμα να είναι σβηστές.

Η καινούργια ασφάλεια πρέπει να είναι της ίδιας εντάσεως (Ampere–Α) με την καμμένη. (Η τιμή των Αmpere είναι γραμμένη επάνω στην ασφάλεια).

Τα εξαρτήματα του συστήματος αναφλέξεως ενός βενζινοκινητήρα χρησιμεύουν για την έναρξη καύσεως (έναυση του μείγματος).

Σε κάθε θάλαμο καύσεως, είναι τοποθετημένος ένας ή δύο αναφλεκτήρες (μπουζί) οι οποίοι, σε συγχρονισμό με την κίνηση του εμβόλου, δημιουργούν έναν ηλεκτρικό σπινθήρα υπό υψηλή τάση.

Το ρεύμα, που δημιουργεί το σπινθήρα, παρέχεται από ένα σύνολο εξαρτημάτων που αποτελούν ο πολλαπλασιαστής, ο διανομέας και οι πλατίνες. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα ο διανομέας και οι πλατίνες έχουν αντικατασταθεί από ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελεγχόμενο από ηλεκτρονική πλακέτα.

– Μερικές συμβουλές σχετικά με την ανάφλεξη.

• Για να εξασφαλίσετε κανονική λειτουργία του κινητήρα με μικρή κατανάλωση καυσίμου και συνεπώς μικρή ρύπανση, είναι απαραίτητο να αντικαθίστανται τα μπουζί σύμφωνα με τις υποδείξεις του κατασκευαστή. Εάν το σύστημα αναφλέξεως έχει και πλατίνες χρειάζεται να αντικαθιστώνται και αυτές.

• Μην αφήνετε το κλειδί γυρισμένο στη θέση εκείνη που ανάβουν οι φωτεινές ενδείξεις στο ταμπλό, όταν ο κινητήρας δεν είναι σε λειτουργία διότι μπορεί να προκληθεί βλάβη στον πολλαπλασιαστή και να «αδειάσει» ο συσσωρευτής.

• Το γεγονός ότι μερικές φορές ο κινητήρας δεν «παίρνει εμπρός» μετά από πλύσιμο του αυτοκινήτου σημαίνει ότι πιθανόν να μπήκε νερό στο σύστημα αναφλέξεως. Έτσι θα πρέπει να στεγνώσετε το διανομέα και τα καλώδια.

• Με τον ερχομό του χειμώνα πρέπει να εξασφαλίζετε την ιδανική λειτουργία του συστήματος αναφλέξεως καθώς επίσης και την καλή φόρτωση του συσσωρευτή.